Logo crowdfundingplatform Voordekunst

Crowdfunding via voordekunst

Posted on Posted in Financiering, Verbinding

De creatieve industrie kent meerdere manieren van verbinding met haar verschillende doelgroepen. Eén daarvan is crowdfunding. Het primaire doel van crowdfunding is het verzamelen van (een vooraf vastgesteld) geldbedrag via de ‘crowd’.

Eind 2011 heb ik zeven maanden stage gelopen op de afdeling Bureau Subsidies – tegenwoordig afdeling Financiering – bij het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur. Op het moment dat ik daar begon, startte bkkc een samenwerking met het crowdfundingsplatform voordekunst.

Voordekunst – crowdfunding in de creatieve industrie

Voordekunst omschrijft zichzelf als hét platform voor crowdfunding in de creatieve industrie, gericht op het realiseren van culturele projecten. Mensen kunnen op verschillende manieren bijdragen aan voordekunst. Doneren, om bij te dragen aan het primaire doel van crowdfunding, namelijk het verzamelen van geld via de ‘crowd’. Maar ook het starten van een project, twitteren of liken. Alle betrokkenen hebben een gemeenschappelijk doel, ze vinden het belangrijk dat een project wordt gerealiseerd.

 

 

Op dit moment zijn bijna 1.500 projecten succesvol afgerond. Dat wil zeggen dat makers hun doelbedrag voor een project bij elkaar hebben verzameld binnen de vooraf bepaalde tijd. Voordekunst heeft het grootste netwerk donateurs van Nederland. Bijna 82.500 donateurs hebben samen ruim € 8,2 miljoen gedoneerd sinds de oprichting van voordekunst in september 2010.

Roy Cremers is de directeur van voordekunst. Tijdens mijn afstudeeronderzoek voor Rabobank Amsterdam heb ik hem gesproken in het kader van mijn onderzoek. Zoals ik al eerder schreef in dit artikel is crowdfunding een manier om projectmakers en de ‘crowd’ op financieel vlak met elkaar in contact te brengen. Daarnaast wordt ook steeds meer gezocht naar mogelijkheden met betrekking tot crowdsourcing, zo vertelde Roy Cremers mij destijds.

“Publiek wordt nog best wel veel gewoon als publiek gezien dat naar de voorstelling of tentoonstelling komt kijken. Je ziet dat bijvoorbeeld crowdfunding wel een instrument is om het publiek ook op een andere manier te betrekken, al in de voorfase. Dat is iets wat nog verder doorontwikkeld kan worden. Je merkt wel dat er wel op de een of andere manier wordt gekeken naar crowdsourcing. Hoe kun je de kennis van het publiek weer inzetten om een project beter te maken of ideeën te krijgen of inhoudelijk perfect te krijgen.”

Voor zover ik kan ontdekken is voordekunst nog steeds erg gericht op financiering. Kennis, kunde en creativiteit van de ‘crowd’ wordt nog niet benut via het platform. Voordekunst deelt haar eigen kennis via workshops, (Junior) Businessdagen en afgelopen weekend via CROWDF€ST in samenwerking met Douw&Koren.

Voordekunst in samenwerking met bkkc

bkkc werkt inmiddels niet meer direct samen met voordekunst. De organisatie geeft projecthouders de vrije keuze in welk crowdfunding platform zij willen gebruiken. Ondersteuning van Brabantse projecten om hun financiering rond te krijgen biedt zij echter nog steeds, onder andere door het geven van advies. Daarnaast komen projecten die door bkkc begeleid worden in aanmerking voor een impulsbijdrage van 30% van het doelbedrag (met een maximum van €25.000). Hiervoor zijn een aantal richtlijnen opgesteld. Deze zijn te vinden op de website van bkkc.

Heb jij wel eens geld gedoneerd aan een project via crowdfunding?