Cultuurbosch café

Cultuurbosch Café

Posted on Posted in Creatieve Industrie, Financiering, Netwerken

Financiering binnen de culturele sector, de amateurkunst in ‘s-Hertogenbosch gaf aan er meer over te willen weten. Eind oktober 2015 werd de bezoekers van het eerste Cultuurbosch Café gevraagd waar zij meer over willen weten. Massaal kwam financiering als thema naar voren. Voor de organisatie dé reden om een avond rondom financiering te organiseren.

Cultuurbosch

Cultuurbosch is het podium voor amateurkunst in ‘s-Hertogenbosch. Van culturisten, voor culturisten. Culturisten zijn amateurkunstenaars en amateurkunstbeoefenaars die in hun vrije tijd zelf actief zijn in blazersgroepen, op dansscholen en in ateliers. Online is Cultuurbosch.nl een website waarop een totaal overzicht van alle activiteiten te vinden is, zoals workshops, cursussen, exposities en optredens. Offline organiseert Muzerije op verschillende locaties in de gemeente Cultuurbosch Cafés. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen ervaringen worden uitgewisseld en samen plannen worden gesmeed.

Een avond over financiering

Eind vorig jaar zag ik een oproep voorbij komen op Facebook om mee te brainstormen over de invulling van een avond over financiering. Geïnteresseerd in financiering en cultuur, besloot ik te reageren. Een paar weken later kwamen we als werkgroep bij elkaar. Georganiseerd door Ilona van den Koedijk, projectleider bij Muzerije. Resultaat: interessante mensen leren kennen, een geslaagde brainstorm en een gevarieerd programma voor het tweede Cultuurbosch Café.

Het programma in vier workshops. De gemeente ‘s-Hertogenbosch treedt in detail. Subsidie kennen we allemaal, maar hoe zit het nou precies met alle voorwaarden? Crowdfunding blijkt steeds vaker een mogelijkheid, maar hoe zorg je er voor dat je voldoende mensen bereikt? Kunstbalie uit Tilburg heeft er twee jaar ervaring mee en komt er alles over vertellen. Wat zijn andere interessante initiatieven of creatieve mogelijkheden? Buurtcultuurfonds BrabantWonen stelt geld in de vorm van vouchers beschikbaar, Muzerije komt er meer over uitleggen. Daarnaast maken Marieke van den Groenendaal en ik onderdeel uit van het programma. Met behulp van BrainBricks gaan we brainstormen over creatieve financieringsmogelijkheden.

All about the money!

Afgelopen dinsdag vond Cultuurbosch Café #2 plaats in de Verkadefabriek. Na muziek van Studio 073 en een actieve inleiding waarbij we elkaar opzochten, was het tijd voor de workshops. De opkomst was goed en onze workshop populair. In twee rondes van veertig minuten gingen we op een enthousiaste en creatieve manier aan de slag met financiering binnen de culturele sector. Om te beginnen vrij associëren met financiering in gedachten. Vervolgens werden de BrainBricks erbij gepakt en werd er verbeeldend geassocieerd, denkend aan geld. Na deze oefeningen werd de probleemstelling erbij gepakt: ‘Hoe kunnen we de financiering binnen de creatieve sector vernieuwen?’. Er werden vellen vol geschreven met waardevolle, nieuwe ideeën. In verband met de korte tijd was het niet mogelijk daarop door te gaan, maar alles wat is opgeschreven, biedt veel stof tot nieuwe, creatieve financieringsmogelijkheden. De reacties van de deelnemers waren positief en we hopen dat iedereen energie heeft gekregen om er met de vereniging op door te gaan.

 

Cultuurbosch Café Miranda den Dekker
Evaluatie na afloop van de avond, fotograaf: Gerard Monté

Geloof in jezelf

Tijdens de actieve inleiding sprak ik met een lid van het vrouwelijke barbershopkoor in ‘s-Hertogenbosch. Zij vertelde mij dat ze pas sinds kort met haar koor geld durfde te vragen voor een optreden en daarvoor altijd afhankelijk waren geweest van subsidie en de contributie van leden. Nogal een ontwikkeling, super! Later die avond, tijdens de brainstorm hoorde ik globalisering voorbij komen, waar op werd gereageerd met ‘we zijn maar amateurs’. Ook hoorde ik de term tijd = geld. Culturisten steken ontzettend veel tijd in wat ze doen, dan mogen ze daar toch ook geld voor vragen? Wat ik ze wil meegeven: ‘Geloof in wat je doet! Of je nu subsidie gaat aanvragen, een crowdfundingactie gaat starten of twijfelt om geld te vragen voor een performance’.

Ik vergelijk het met een kopje koffie. Wat kost een kopje koffie thuis? Niet zo veel. Terwijl je er in een koffiebar al gauw ruim €2 voor betaalt. Je betaalt niet alleen voor de koffie, maar ook voor de omgeving, de ervaring van de barista en de glimlach van het personeel. Met cultuur is dat niet anders.