Brabant C Mundial

Presentatie schrijven voor NHTV Vrijetijdsmanagement

Posted on Posted in MEST, Persoonlijk, Verbinding

Schrijven. Ik kan er mijn creativiteit in kwijt, krijg er energie van en het brengt me met allerlei verschillende mensen in contact. Zo werd ik vorige week uitgenodigd door Peter Horsten om een presentatie schrijven te geven aan studenten van de opleiding Vrijetijdsmanagement. Peter was mijn begeleider tijdens mijn stage bij het Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur.

Reporters voor Brabant C

Studenten van de track Cultural Venue Management (CVM) gaan dit jaar als reporters op pad voor Brabant C. Brabant C is begin 2015 opgericht door de Provincie Noord-Brabant met als doel het versterken en vergroten van het (inter)nationale kunst- en cultuuraanbod van Brabant. Brabant C verbindt mensen en culturele partijen aan elkaar, scout kansrijke initiatieven en financiert bijzondere projecten.

De projecten die financiering ontvangen, kennen bijzondere verhalen en leveren prachtige plaatjes op. Brabant C deelt dit graag met de buitenwereld heeft daarom studenten van de track CVM ingeschakeld.

Schrijven voor MEST

Op donderdag 22 september vond de aftrap van de opdracht plaats op de Academy for Leisure in Breda. Anke van den Broek – netwerk- & communicatiecoördinator bij Brabant C en oud-student Vrijetijdsmanagement – was namens Brabant C aanwezig voor ondersteuning en feedback.

De middag was gereserveerd voor een presentatie schrijven. Naar aanleiding van mijn schrijfervaring voor MEST was ik gevraagd om deze presentatie te geven. Met als centrale vraag: hoe schrijf je een aantrekkelijk (journalistiek) artikel?

Tips & tricks

Tijdens mijn presentatie kwamen verschillende onderwerpen aan bod, zoals het bewaken van je doelgroep en het doel van je artikel. Het kennen van je doelgroep is erg belangrijk, onder andere voor je taalgebruik in het artikel. Op een website als Brabant C kan dit een beleidsmaker zijn, maar ook een (toekomstige) bezoeker van een project. Daarnaast het doel. Wil je de mensen die je artikel lezen informeren, inspireren of aanzetten tot actie?

Voorbereiding

In de ochtend hadden de studenten samen met Anke een interviewopzet voorbereid. Ik krijg van de hoofdredactrice van Mestmag.nl ook altijd een briefing voor een artikel. Deze vul ik vervolgens zelf aan met specifieke vragen waar ik tijdens mijn deskresearch of interviews antwoord op wil krijgen. Zo’n voorbereiding is onmisbaar om sturing aan te kunnen brengen tijdens een interview. De mensen die ik interview zijn vaak erg trots op hun project, willen daar graag over vertellen en ik luister heel graag naar hun enthousiasme. Maar, ik moet wel mijn doelgroep en het doel van mijn artikel bewaken. Door vooraf concrete vragen op te stellen, kun je zelf altijd de regie in handen houden tijdens een interview, ook als de geïnterviewde even afwijkt van het centrale onderwerp.

Check

Voor de publicatie van een artikel is het heel belangrijk dat de geïnterviewde het artikel goedkeurt. Misschien heb je als reporter iets niet helemaal begrepen en verkeerd opgeschreven of heeft de geïnterviewde iets gezegd wat hij of zij niet zo bedoelde. Laat het artikel voor publicatie daarom altijd checken door je bronnen.

Het was leuk om weer eens terug te zijn op de NHTV en ditmaal mijn schrijfervaring te delen. Een van de studenten heeft me haar artikel gestuurd voor de publicatie met de vraag om feedback. Super leuk! Op de website van Brabant C vind je haar artikel naar aanleiding van haar interview met Ton van Gool van VPRO Medialab.